Пошук
Навігатор
Інтернет-магазин
Статті
Розваги для дітей
Фото малят
Зворотній зв'язок

Спец. пропозиції

Наше опитування
Скільки маєте дітей?
Всього відповідей: 1499
Статистика
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Форма входу
Логін:
Пароль:


Головна » Статті » Психологія та здоров'я дитини » Вік від 1 до 3 років

Раннє дитинство (1–3 роки)

У цьому віці відбувається розділення ліній психічного розвитку хлопчиків і дівчаток. Їм властиві різні типи провідної діяльності. У хлопчиків на основі наочної діяльності формується наочно-предметна. У дівчаток на основі мовної діяльності – комунікативна.

Наочно-предметна діяльність включає маніпуляцію з людськими предметами, задатки конструювання, внаслідок чого у чоловіків краще розвинене абстрактне мислення.

Комунікативна діяльність припускає освоєння логіки людських відносин. Більшість жінок володіють розвиненішим, ніж у чоловіків, соціальним мисленням, сфера якого – спілкування людей. У жінок тонша інтуїція, такт, тому вони більш схильні до емпатії (співчуття та розуміння інших).

Статеві відмінності у поведінці дітей обумовлені не стільки біологічними і фізіологічними причинами, скільки характером їх соціального спілкування.

Орієнтація хлопчиків і дівчаток на різні типи діяльності задана соціально, унаслідок культурних зразків. Насправді між малюками чоловічої і жіночої статі більше схожості ніж відмінностей. Відмінності з'являються пізніше. В основному ж хлопчики і дівчатка розвиваються паралельно і проходять однакові етапи.

Так, до трьох років у дітей тієї чи іншої статі складаються наступні новоутворення віку: початки самосвідомості, розвиток Я-концепциі, самооцінка. Дитина виконує 90% роботи по засвоєнню мови. За три роки людина проходить половину шляху свого психічного розвитку.

Перші уявлення про себе виникають у дитини до року. Це уявлення про частини свого тіла, але узагальнити їх малюк поки не може. При спеціальному навчанні дорослими до півтора років дитина може дізнаватися себе у дзеркалі, освоює ідентичність віддзеркалення і своєї зовнішності.

До 3 років – новий етап самоідентифікації: за допомогою дзеркала дитина дістає можливість формувати своє уявлення про себе сьогоденні.

Дитина цікавиться всіма способами підтвердження свого Я. Оживляючи окремі частини тіла, у грі вона пізнає волю над самою собою.

Трирічний малюк цікавиться всім, з ним зв'язаним, наприклад, тінню. Починає використовувати займенник "я", засвоює своє ім'я, та усвідомлює свою стать. Ідентифікація з власним ім'ям виражається в особливому інтересі до людей, які носять таке ж ім'я.

Статева ідентифікація. До 3 років дитина вже знає, хлопчик вона чи дівчинка. Подібні знання діти черпають зі спостережень за поведінкою батьків, старших братів і сестер. Це дозволяє дитині зрозуміти, яких форм поведінки відповідно до її статевої приналежності чекають від неї оточуючі.

З'ясування дитиною приналежності до конкретної статі відбувається в перші 2-3 роки життя, і наявність батька при цьому украй важлива. Для хлопчиків втрата батька після 4 років мало позначається на засвоєнні соціальних ролей. Наслідки відсутності батька у дівчаток починають позначатися в підлітковому віці, коли у багатьох з них виникають труднощі у пристосуванні до жіночої ролі в ході спілкуванні з представниками іншої статі.

Виникнення самосвідомості.

До трьох років дитина проявляє початки самосвідомості, у неї розвивається бажання визнання з боку дорослих. Позитивно оцінюючи ті або інші дії, дорослі додають їм привабливість в очах дітей, викликають у дітей бажання заслужити похвалу, визнання.

Засвоєння мови.

Словниковий запас півторарічної дитини зазвичай містить близько 10 слів. Дитина у 1,8 – 50 слів, в 2 роки – приблизно 200. До трьох років словниковий запас складає вже 900 – 1000 слів. Встановлена пряма залежність між якістю мовної стимуляції в домашньому оточенні і розвитком мови дитини у 3 роки.

Критичним періодом в розвитку дитячої мови є, на думку дослідників, вік від 10 місяців до 1,5 років. Саме в цей час потрібні спокійні і розвиваючі ігри і небажані стреси.

При засвоєнні мови діти всіх народів проходять стадії односкладних, двоскладних і повних речень. У всіх мовах, що існують на землі, є правила граматики, синтаксису, семантики. Спочатку діти гранично узагальнюють правила.

Розумовий розвиток.

Головним стимулом вдосконалення розумової діяльності у "ходячих" дітей є їх рухова активність. Діти 1-2 років знаходяться в першому періоді розумового розвитку, який Піаже розділив на 6 стадій. 4 з них дитина проходить до року (див. вище).

5 стадія – третинні кругові реакції (1 – 1,5 років) – експериментування з предметами. Мета експериментів – у них самих: малюки люблять спостерігати, як поводяться предмети в нових ситуаціях. На зміну рефлекторній поведінці приходить істинно розумова діяльність: дитина шукає нові способи взаємодії з невідомими раніше предметами.

6 стадія (1,5 – 2 року). Поява символічного мислення, тобто здібності щодо зіставлення в мозку психологічних образів (символів предметів) та сприйняття їх у той чи інший момент. Тепер дитина може проробляти операції не з реальними, а з ідеальними (уявними) предметами. Дитина стає здатною вирішувати прості завдання в думці, не вдаючись до методу проб і помилок. Фізичні дії сприяють успішній роботі мислення.

Для сприйняття зовнішнього світу на даній стадії розумового розвитку характерний егоцентризм. Дитина 1,5 – 2 років вже усвідомлює свою відособленість, відокремленість від інших людей і предметів, а також розуміє, що деякі події можуть відбуватися і незалежно від їх бажань. Проте продовжує вважати, що всі бачать світ так само, як і вона. Формула сприйняття немовляти: "Я центр всесвіту", "Весь світ обертається навколо мене".

Страхи.

У дітей від 1 до 3 років більший діапазон страхів, ніж у немовлят. Це пояснюється тим, що з розвитком їх здатностей сприйняття, а також розумових здібностей розширюються рамки життєвого досвіду, з якого черпається вся нова інформація. Помічаючи, що деякі об'єкти можуть зникати з їх поля зору, діти бояться, що і самі вони можуть зникнути. Вони можуть лякатися водопровідних труб у ванні і туалеті, думаючи, що вода може понести їх з собою. Маски, перуки, нові окуляри, лялька без руки, повітряна кулька, що поволі здувається, – все це може викликати страх. У деяких дітей може виникати страх перед тваринними або рухомими машинами, багато хто боїться спати наодинці.
Зазвичай страхи зникають з часом самі по мірі освоєння дитиною тонших способів мислення. Надмірна дратівливість, нетерпимість, гнів батьків можуть лише посилити дитячі страхи і сприяти появі у дитини відчуття знедоленої людини. Надмірна батьківська опіка теж не позбавляє дитину від страху. Ефективнішим способом є поступове привчання їх до спілкування з предметами, що викликають страх, а також наочний приклад.

Базова потреба віку.

Якщо в дитячому віці потреба у безпеці була забезпечена, то в періоді від 1-го до 3-х років актуалізується потреба в любові. Діти у цей час все ще залежать від батьків, вони постійно хочуть відчувати фізичну близькість батька і матері. Провідна роль у задоволенні базової потреби віддається батьку протилежної статі. Важливого значення набуває тактильний контакт. Дитина освоює мову відчуттів. Якщо потреба не задоволена, людина залишається тактильно без відчуттів (зокрема, саме у вказаному віці відбувається формування ерогенних зон).

Криза 3-х років.

На підході до кризи присутня чітка когнітивна симптоматика: гострий інтерес до свого зображення у дзеркалі; дитина спантеличується своєю зовнішністю, зацікавлена тим, як вона виглядає в очах інших. У дівчаток інтерес до нарядів; хлопчики починають проявляти заклопотаність своєю ефективністю, наприклад, у конструюванні. Гостро реагують на невдачу.

Криза 3-х років належить до гострих. Дитина некерована, впадає в лють. Поведінка майже не піддається корекції. Період важкий як для дорослого, так і для самої дитини.

Негативізм – реакція не на зміст пропозиції дорослих, а на те, що воно йде від дорослих. Прагнення зробити навпаки, навіть всупереч власному бажанню.

Упертість. Дитина наполягає на чомусь не тому, що хоче, а тому, що вона цього зажадала, вона зв'язана своїм первинним рішенням.

Норовистість. Вона безособова, спрямована проти норм виховання, способу життя, який склався до трьох років.

Свавілля. Дитина прагне все робити сама.

Протест-бунт. Дитина у стані війни й конфлікту з тими, хто оточують.

Симптом знецінення виявляється в тому, що дитина починає лаятися, дратувати й обзивати батьків.

Деспотизм. Дитина примушує батьків робити все, що вона вимагає. По відношенню до молодших сестер і братів деспотизм виявляється як ревнощі.

Криза протікає як криза соціальних відносин і пов'язана із становленням самосвідомості дитини. З'являється позиція "Я сама". Дитина пізнає відмінність між "повинна" і "хочу".

Якщо криза протікає мляво, це говорить про затримку в розвитку афектної і вольової сторін особи. У дітей починає формуватися воля, яку Е. Еріксон назвав автономією (незалежністю, самостійністю). Діти перестають потребувати опіки з боку дорослих і прагнуть самі робити вибір. Відчуття сорому і невпевненості замість автономії виникають тоді, коли батьки обмежують прояви незалежності дитини, карають або висміюють всякі спроби самостійності.

Зона найближчого розвитку дитини полягає в отриманні "можу": вона повинна навчитися співвідносити своє "хочу" з "повинна" і "не можна" і на цій основі визначити своє "можу". Криза затягується, якщо дорослий стоїть на позиції "хочу" (вседозволеність) або "не можна" (заборони). Слід надати дитині сферу
діяльності, де б вона могла проявляти самостійність.

Ця сфера діяльності у грі. Потрібна гра з її особливими правилами і нормами, які відображають соціальні зв'язки, служить для дитини тим "безпечним островом, де вона може розвивати й апробовувати свою незалежність, самостійність" .

Автор: Олександр Корман (Джерело)
Додав: Kotygoroshko | Переглядів: 18337
Всього коментарів: 0

Контакти
  (032) 247-03-37
  :) 
(093) 46-46-831
   (097) 215-40-46
  kotygoroshko.com.ua
  info@kotygoroshko.com.ua
з 10:00 по 19:00
   субота - з 10:00 по 14:00
        неділя - вихідний
 Доставка по Україні

Кошик
Ваш кошик порожній

Школа Батьківства

Дозвілля

kotygoroshko.com.ua © 2009-2017
Developed by softolab.com