Пошук
Навігатор
Інтернет-магазин
Статті
Розваги для дітей
Фото малят
Зворотній зв'язок

Спец. пропозиції

Наше опитування
Чи подобається Вам дизайн сайту?
Всього відповідей: 370
Статистика

Онлайн всего: 2
Гостей: 2
Пользователей: 0


Форма входу
Логін:
Пароль:


Головна » Статті » Психологія та здоров'я дитини » Вік від 1 до 3 років

Як проявляється самосвідомість у дітей до трьох років

Починаючи майже із самого народження у малюка зароджуються та починають формуватися перші елементарні уявлення про себе – з’являється самосвідомість.

Що є передумовою виникнення самосвідомості?

Найважливішою умовою розвитку особистості немовляти є спілкування: у ньому вона має змогу виявляти себе, якимось чином показувати своє ставлення до інших людей. Маленька дитина, якій не виповнилося трьох місяців, ще не розуміє слів, якими до неї звертаються, але є дуже чутливою до ставлення до себе – тону, міміки, жестів, рухів, посмішки і ін. Підтримуючи ініціативу малюка, дозволяючи йому впивати на себе, приймаючи її як неповторну, унікальну, своєрідну істоту, мама, тато і ніші близькі значущі люди формують у нього позитивне ставлення до людей, до себе.

Як проявляється самосвідомість?

У 2-3 місяці немовля вже зосереджено розглядає своє відображення у дзеркалі – звикає до свого образу, починає його впізнавати. Якщо у малюка внутрішнє позитивне ставлення до себе, він радісно ставиться до свого відображення.

До 6-ти місяців дитина вже проявляє активну дослідницьку поведінку: обстежує своє відображення ручками, обводить контур обличчя, намагається доторкнутися до своєї руки, «цілує» своє відображення.

Після 6-ти місяців малюк вже здатний співвідносити свої реальні дії із тими, що він бачить у дзеркалі: ворушить пальчиками, розмахує руками, відвертається і повертається, «ховається», стежачи поглядом за відображенням цих дій.

У віці 11-12 місяців малята вже можуть довго гратися із своїм відображенням, у них виникає більш-менш сформоване уявлення про себе.

У 3 роки відбувається так зване народження особистості, найважливіший момент у житті дитини на даному періоді. Це супроводжується початком свідомого виявлення себе, свого Я: малюк впізнає себе у дзеркалі, на фотографіях, відео, все частіше і частіше використовує по відношенню до себе займенники «Я», «мій», «мені».

Одночасно дитина починає усвідомлювати себе «незалежним» від дорослих, виявляти бажання та інтереси, які не співпадають із намірами мами чи тата, виховательки. Яскраво виражене прагнення до самостійності («Я сам!», бажання бути схожим на дорослих, наслідувати їх дії та поведінку, вимога поваги до себе та своїх бажань є причинами виникнення кризи трьох років, що часто супроводжується негативною реакцією на надмірну опіку батьків.

Як розвивається самосвідомість?

1. Розвиток самосвідомості у малюків розпочинається з того, що вони починають відрізняти себе від інших людей та предметів.

Перші ігри дитини із частинами свого тіла та із іграшками (чи будь-якими предметами) дає змогу дитині навчитися відрізняти своє фізичне «Я» та окремі органи чуття (смак, дотик і т.д.), частини тіла. Це фізичне самосприйняття переходить в подальшому у володіння частинами свого тіла, можливість виконувати довільні («навмисні» рухи.

2. Навчившись ходити, у дитини виникають нові форми взаємодії із дорослими, нові шляхи для пізнання своїх можливостей, розширення меж для пізнання себе як самостійного суб’єкта.

3. Розвиток мовлення переносить малюка на новий етап стосунків із дорослими та іншими дітьми. Він починає запам’ятовувати епізоди, події свого життя, накопичує досвід стосовно самого себе. Із розвитком складніших форм мислення дитина починає поступово узагальнювати цей досвід.

4. Виникнення мотивації, на початку недосконалої, нестійкої, яка часто перебуває під впливом імпульсивних бажань, вчить дитину усвідомлювати свої бажання як власні, шукати засіб їх задоволення, формувати мету своїх вчинків, практично її втілювати.

Як можна допомогти у розвитку самосвідомості?

формувати у дитини позитивне ставлення до себе та оточуючого світу;
відділяти у розмові та діях дитину від дорослих (наприклад, не «ми поїли», а «ти поїв»;
висловлюючись про позитивні вчинки та поведінку малюка, пам’ятати, що для нього важлива не лише оцінка результату, але й акцент на тому, хто це зробив (наприклад:«Хороший хлопчик Богданчик! Яке гарне сонечко намалював!»
негативну оцінку можна висловлювати лише про дії малюка, а не про його особистість (наприклад:«Не можна ображати діток, адже їм боляче. Ти ж хороший хлопчик. Я впевнена, що ти більше не ображатимеш нікого»;
збагачувати словник дитини;
займатися із моделями (ляльками, які імітують людей); пізніше – із однолітками, щоб малюк одночасно бачив себе та іншу людину (можна використовувати дзеркало, фотографії, на яких діти зображені із батьками, іншими дітьми тощо).

Автор: Ольга Зірка
Джерело: svitmam.ua
Додав: Admin1 | Переглядів: 314
Всього коментарів: 0

Контакти
  (032) 247-03-37
  :) 
(093) 46-46-831
   (097) 215-40-46
  kotygoroshko.com.ua
  info@kotygoroshko.com.ua
з 10:00 по 19:00
   субота - з 10:00 по 14:00
        неділя - вихідний
 Доставка по Україні

Кошик
Ваш кошик порожній

Школа Батьківства

Дозвілля
Наші партнери


kotygoroshko.com.ua © 2009-2016
Developed by softolab.com