Пошук
Навігатор
Інтернет-магазин
Статті
Розваги для дітей
Фото малят
Зворотній зв'язок

Спец. пропозиції

Наше опитування
Яким браузером Ви користуєтесь?
Всього відповідей: 482
Статистика
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Форма входу
Логін:
Пароль:


Головна » Статті » Психологія та здоров'я дитини » Вік від 3 до 7 років

Дошкільне дитинство (3–7 років)

Провідна діяльність – гра. Характер гри міняється разом з розвитком дитини, гра теж проходить етапи.

До трьох років гра є маніпулюванням предметами. Немовля, якщо воно здорове, грає у вільний від сну і їжі час. За допомогою іграшок малеча знайомиться з кольором, формою, звуком і т.д., тобто досліджує дійсність. Пізніше дитина починає сама експериментувати: кидати, стискати іграшки і спостерігати за реакцією. У процесі гри вона розвиває координацію рухів.

Власне гра виникає у 3 роки, коли дитина починає мислити цілісними образами – символами реальних предметів, явищ і дій. На першому етапі вона є копіюванням дій і поведінки дорослих. Іграшки в цей час є моделями предметів, з якими "грають" дорослі. Це так звана сюжетна гра. Дитина під час цієї гри відтворює сюжети дій. У центрі уваги не роль, наприклад, лікаря, а дії, що імітують дії лікаря. До правил дитина ще не чутлива.

У середньому дошкільному віці – рольова гра, якою дитина захоплюється аж до 6-7 років. Найголовніше для дитини – проявлення себе у тій чи іншій ролі, сюжет відходить на задній план. Сенс гри полягає у розподіленні ролей. У грі дитина має можливість прожити те, що є для неї недоступним у житті дорослих.

У старшому дошкільному віці з'являється гра за правилами. Рольова ідентифікація втрачає привабливість, ролі стають чисто ігровими. Гра – критерій нормальності дитини, адже по тому, як вона грає, про неї можна багато що дізнатися.

Гра має важливе значення і для емоційного розвитку дітей. Вона допомагає справитися зі страхами, породженими травмуючими ситуаціями (нічні кошмари, жахливі історії, довге перебування в лікарні).

Головне, що дитина отримує у грі, – можливість узяти на себе роль. У ході програвання ці ролі змінюють відношення дитини до дійсності.
Гра в сучасній культурі є своєрідним культом. До семи років, поки дитина не пішла в школу, їй дозволяється грати. Так було не завжди. Там, де дитина з дитинства включена у працю дорослих, гра відсутня. Діти завжди грають в те, що їм недоступно. Тому в суспільстві, де дитина залучена до праці дорослих, ігри не потрібні. Там діти грають у "відпочинок".

Новоутворення дошкільного віку
.

Новоутворенням є комплекси готовності до шкільного навчання :
  • комунікативна готовність;
  • когнітивна готовність;
  • рівень емоційного розвитку;
  • технологічна оснащеність;
  • особова готовність.

Комунікативна готовність.
Комунікативна готовність полягає в тому, що дитина може нормально взаємодіяти з людьми за правилами, нормами. У дошкільні роки соціалізація дітей дозволяє їм подолати агресивність, вони стають уважнішими, дбайливішими, готовими співпрацювати з іншими дітьми. Дошкільники уміють навіть увійти в стан оточуючих. Вони починають розуміти, що їх однолітки і дорослі люди відчувають і переживають не завжди так, як вони. Тому багато хто адекватно реагує на переживання інших.

До 6-7 років для дитини відбувається розшарування сфери людських взаємин на нормативні (у діяльності) і людські (з приводу діяльності). Останні носять характер, що управляє, по відношенню до перших, в них норми ставляться під індивідуальний контроль. Для дошкільника така диференціація недоступна, він плутає ці дві сфери відносин. Для нього симпатія і антипатія більш значущі, ніж норми і правила.

Когнітивна готовність.
Мова йде про рівень розвитку пізнавальних процесів: уваги, мислення, пам'яті, уяви. Все це пов'язано з грою. Дошкільник знаходиться на 2 стадії розумової активності. Розумовий розвиток від 3 до 6 років характеризується формуванням образного мислення, яке дозволяє йому думати про предмети, порівнювати їх в думці навіть тоді, коли він їх не бачить. Проте логічне мислення ще не сформувалося. Цьому перешкоджає егоцентризм і невміння зосередитися на змінах об'єкту.

Дитина починає формувати моделі тієї дійсності, з якою має справу, будувати її опис. Робить вона це за допомогою казки. Казка – це така знакова система, за допомогою якої дитина інтерпретує навколишню дійсність.

4-5 років – апогей казкового мислення. Потім воно руйнується. Коли дитина починає розрізняти бувальщину і небилицю, казка перетворюється на міф.

Відрізняється казка від міфу за функцією. Міф – пояснення деяких сторін дійсності. А казка – засіб організації поведінки дитини, у неї суто педагогічна функція. Схожість – в системі образів. Дитина творить власну міфологію, починаючи з 5 років. Саме до цього віку відносяться різні питання про походження. Ці питання носять принциповий характер (звідки узявся світ). Це перші питання, на які дитина хоче отримати відповіді у процесі пізнання, перша початкова форма теоретичного мислення дитини.

До віку 5-7 років дитина намагається осмислити такі явища, як смерть. Це абстрактне поняття, реальний сенс якого важко усвідомити. Наскільки добре діти зрозуміють його, залежить від рівня розумового розвитку.

Анімізм. Мисленню дитини цього віку властивий анімізм – прагнення приписати неживим предметам або тваринам людські риси. Він зникає у міру розумового й емоційного розвитку дітей, до школи анімістичні уявлення стають реалістичнішими, хоча не зникають зовсім.

Бажання дорослих уникнути відповідей на питання дітей привчає їх до думки, що ця тема заборонена. Ухильна або спотворена інформація може перешкодити дітям проаналізувати свої відчуття і думки і викликати необґрунтовану тривогу. Але так само важливо не давати дітям ту інформацію, про яку вони не питають і з якою не можуть справитися емоційно або осмислити до кінця. Кращий варіант – дати прості і прямі відповіді на їх питання.

Рівень емоційного розвитку.
У міру розширення сфери спілкування діти випробовують дію різноманітних соціальних чинників, значно активізуючих їх емоційний світ. Дитина повинна навчитися долати ситуативні емоції, культурно керувати відчуттями. Дозволяє цьому навчитися гра, наприклад, вона допомагає справитися зі страхами.
Діти старшого дошкільного віку повинні навчитися також справлятися з агресивністю. Є певна закономірність у розвитку дитячої агресивності.
До 3 років наголошуються звичайні прояви темпераменту з короткими спалахами гніву, але справжня агресивність для дітей не характерна. Пік її доводиться на 4,5 роки, а потім поступово згасає, поки не сходить нанівець. До початку шкільного віку діти засвоюють норми поведінки, які сприяють ослабленню агресивності. Батьки можуть прискорити цей процес, прищепивши дітям навички соціального спілкування і стимулюючи чутливість до переживань інших. Окрім гри допомагають опанувати соціальною технікою відчуття казки.

Технологічна оснащеність.
Мається на увазі мінімум знань, умінь, навичок (ЗУН), що дозволяють навчатися в школі. Традиційно під ЗУН розуміється уміння читати, рахувати, писати. Але психологи вважають, що набагато важливіше мати розвинену уяву. А уява розвивається у грі.

Уявна ситуація – це основна одиниця гри, суттєвим моментом для якої є перенесення значень з одного предмету на іншій. Л. С.Виготский говорить про розбіжність видимого (оптичного, зорового) простору і смислового поля. Гра здійснюється не у видимому, а в смисловому полі. Це означає, що дитина діє у грі з тим, чим предмет є по сенсу, а не по властивостях (наприклад, палиця замість коня). Якщо в півтора роки дитина відкриває, що всяка річ має своє ім'я, то у грі вона відкриває, що кожна річ має свій сенс, кожне слово має своє значення, яке може заміщати річ. Дитина в думках бачить річ за словом. Це і є уява, яка формується у грі (тобто дія у смисловому полі, що будується незалежно від матеріалу, з яким ця дія здійснюється).

Уява – це дія у смисловому полі, вона є передвісником мислення. У школі діти матимуть справу з особливими ідеальними об'єктами, наприклад, геометричними фігурами, числами.

Індивідуальна готовність.
Індивідуальна готовність виявляється в самоактуалізації.

Це означає, що людина відкриває себе з радістю, що вона така, що вона є, а головне – з любов'ю і захопленням. Для дівчаток самоактуалізація ще в ранньому дитинстві виступає у вигляді привабливості, для хлопчиків – у вигляді ефективності. Це наслідок культурних зразків.

Під впливом цих двох чинників у дошкільників складаються основні структури особи:
  • Прагнення особистості;
  • Я-концепція;
  • Перспективи особистості.

Прагнення особистості. Рівень прагнень формується шляхом успіхів і невдач. У дітей він надзвичайно високий, але під впливом невдач починає знижуватися. Якщо дитина знайде свою область (сферу діяльності або сферу спілкування), то страх компенсується впевненістю в собі, у власних силах. Дитина постійно переконується в тому, що у неї є перевага над іншими.

Стратегія батьків – сформувати в дошкільному віці упевненість у своїх силах, а не здатності.

Позиція впевненості: "Все залежить від мене, моїх здібностей, якостей, я можу все змінити, якщо зміню себе. У мені причина невдач і успіхів".

Позиція невпевненості: "Я знаходжуся під впливом обставин, від мене нічого не залежить, все відбудеться по волі долі".

Формування Я-концепції. Я-концепція включає 3 аспекти: оцінний, емоційний і когнітивний.

Оцінний. Самооцінки у власному вигляді ще немає, дитині важко оцінити себе без зовнішньої опорної шкали, наприклад, методики Дембо. Дитина не може оцінити такі свої якості, як доброта, чуйність і т.д., але якщо попросити її відзначити міру цих якостей на запропонованій їй шкалі, вона з цим справиться.

Когнітивний. Мається на увазі здатність скласти опис самого себе.

Емоційний. Сприйняття себе пов'язано з якимось типом переживань. Якщо дорослий пригадає себе дитиною, то провідну роль грає якийсь емоційний фон (здивування, страх, загроза і т.п.). Дитину можна зрозуміти через малюнки.

Перспективи розвитку особистості в дитини пов'язані з її дорослістю. Якщо образ дорослості приєднаний до навчання, то воно задовольнятиме дитину, і навпаки. Перспектива – це мета, реалізація якої пов'язана з сенсом життя. Без усвідомлення перспективи немає діяльності.

Формування ієрархії спонук, ієрархії мотивів.
Дитина 2 років діє ситуативно: який мотив сильніший, той і перемагає.
До 5-6 років складається механізм смислової корекції спонукання до дії. Дія стає вчинком, і дитина вибирає, виходячи з того, який сенс матиме той або інший вчинок.

Криза 7-ми років.
Це криза саморегуляції, що нагадує кризу 1 року.

Дитина починає регулювати свою поведінку правилами. Раніше поступлива, вона раптом починає пред'являти претензії на увагу до себе, поведінка стає химерною. З одного боку, в неї в поведінці з'являється демонстративна наївність, яка дратує, оскільки інтуїтивно сприймається оточуючими як нещирість. З іншого, здається зайве дорослим: пред'являє до тих, що оточують норми.

Для дитини розпадається єдність афекту й інтелекту, і цей період характеризується утрируваними формами поведінки. Дитина не володіє своїми відчуттями (не може стримувати, але і не уміє управляти ними). Річ у тому, що, втративши одні форми поведінки, вона ще не набула інші.

Базова потреба – пошана. Будь-який молодший школяр висловлює претензію на пошану, на відношення до нього як до дорослого, на визнання його суверенітету.

Якщо потреба в пошані не буде задоволена, то неможливо буде будувати відносини з цією людиною на основі розуміння ("Я відкритий для розуміння, якщо впевнений, що мене поважають").

Діти вчаться задовольняти свої фізичні і духовні потреби способами, прийнятними для них самих і тих, з ким вони спілкуються.

Ускладнення в засвоєнні нових норм і правил поведінки можуть викликати невиправдані самообмеження і наднеобхідний самоконтроль. Діти в цей час
прагнуть швидше знайти такі форми поведінки, які допомогли б їм ввести свої бажання і інтереси в соціально допустимі рамки. У цьому полягає суть конфлікту з формулою "ініціатива проти відчуття провини". Заохочення самостійності дітей сприяє розвитку їх інтелекту і ініціативи. Якщо ж прояви незалежності часто супроводять невдачі або дітей занадто строго карають за якусь провину, це може привести до того, що відчуття провини запанує над прагненням до самостійності і відповідальності.

Автор: Олександр Корман
Додав: Kotygoroshko | Переглядів: 3709
Всього коментарів: 0

По ссылке ведется https://creditznatok.com.ua/ подбор кредиток по нужным условиям.
Контакти
  (032) 247-03-37
  :) 
(093) 46-46-831
   (097) 215-40-46
  kotygoroshko.com.ua
  info@kotygoroshko.com.ua
з 10:00 по 19:00
   субота - з 10:00 по 14:00
        неділя - вихідний
 Доставка по Україні

Кошик
Ваш кошик порожній

Школа Батьківства

Дозвілля

kotygoroshko.com.ua © 2009-2017
Developed by softolab.com